Основними джерелами шуму, що створюють планувальні обмеження в умовах міста є: вулична мережа з транзитним рухом транспорту, залізниця, система найпотужніших трансформаторних підстанцій та аеропорт. Усі розрахунки виконано у відповідності до СНиП ІІ-12-77 “Защита от шума” відповідно стадії проекту, а також методичних рекомендацій по розробці розділу “Охорона навколишнього середовища в генеральному плані міста”, Діпромісто.
Шум від трансформаторних підстанцій
Електропостачання міста здійснюється від трансформаторних підстанцій напругою 110 та 330 кВ.
Найпотужніші трансформаторні підстанції напругою 330/110 кВ.
№ п/п |
Трансформаторні підстанції |
Р, МВ·А |
n |
L екв. |
ΔL |
ч(м) |
1 |
“Лосєво”-330/110 кВ |
3×200 |
3 |
86 |
26 |
180 |
2 |
“Артема”-330/110 кВ |
3×200 |
3 |
86 |
26 |
180 |
3 |
“Залютіно”-330/110 кВ |
4×200 |
4 |
88 |
28 |
220 |
Де: Р – номінальна потужність трансформатора;
n – кількість трансформаторів;
L екв. – розрахунковий еквівалентний рівень шуму;
ΔL – допустимий рівень шуму на території житлової забудови:
- день – 7 дБА, ніч – 60 дБА (БСН 3077-84 т.1);
- ч(м) – територіальний розрив (за умов незабудованої території) як шумозахисний захід (м).
ПС “Залютіно” і “Артема” потребують створення протишумового екрану зі сторони житлової та проектної рекреаційної забудови.
Шум від залізниці
Джерелом шуму є залізничні колії, що проходять по сельбищній території.
Залізничні станції |
N пас. |
N вант. |
V сер. |
L екв. |
ΔL |
ч(м) |
“Харків-Балашовський” |
14(1) |
12(1) |
40 |
71 |
11 |
60 |
“Основа” |
101(8) |
84(7) |
40 |
80 |
20 |
200 |
“Харків-Червонозаводський” |
89(7) |
- |
40 |
69 |
9 |
50 |
“Харків-Левада” |
2(1) |
29(2) |
40 |
66 |
6 |
20 |
“Харків-Сортувальний” |
136(11) |
25(2) |
40 |
71 |
11 |
45 |
“Харків-Пасажирський” |
135(11) |
42(3) |
40 |
71 |
11 |
45 |
“Залютіно” |
7(1) |
15(1) |
40 |
71 |
11 |
45 |
“Нова Баварія” |
133(11) |
54(5) |
40 |
78 |
18 |
150 |
“Куряж” |
9(1) |
9(1) |
40 |
66 |
6 |
20 |
“Новожаново” |
7(1) |
72(6) |
40 |
79 |
19 |
170 |
“Рогань” |
22(2) |
1(1) |
40 |
71 |
11 |
45 |
“Лосєво” |
6(1) |
1(1) |
40 |
71 |
11 |
45 |
“Індустріальна” |
- |
5(1) |
40 |
71 |
11 |
45 |
Де: N пас. , N вант. – інтенсивність руху пасажирських, вантажних потягів пар-добу (розрахунок приведено – пар/год.);
V сер. – середня швидкість руху (км/год.);
L екв. – розрахунковий еквівалентний рівень звуку (дБА);
L доп. – допустимий рівень звуку на території житлової забудови – 70 дБА – день, 60 дБА – ніч, розрахунок проведено на нічний час (ДСН 3077-84 табл. 1);
ч – територіальний розрив як шумозахисний захід (м).
Отже, зона акустичного дискомфорту знаходиться в межах 45-200 м. Дані параметри є постійною величиною і будуть такими залишатися і на перспективу. При цьому дієвість захисної функції системи зелених насаджень є неефективною.
В даних межах доцільно формувати комунально-складські території, що будуть виступати екраном для прилеглої сельбищної зони. Окрім того в районі впливу залізничних станцій Основа”, “Нова Баварія”, “Новожаново” необхідно створення шумозахисних екранів на ділянках впливу на житлову забудову.
Шум від автотранспорту
Основним джерелом понаднормативних акустичних навантажень, особливо в центральній частині міста та вздовж транзитних магістралей є автотранспорт.
Міською та районними СЕС періодично проводиться контроль рівнів шуму від автотранспорту по найбільш напружених автомагістралях міста у визначених контрольних точках. Результати даного моніторингу наведені нижче.
Проведення моніторингу стану акустичного забруднення території житлової забудови м. Харкова за 2010 рік
№ п/п |
Назва населеного пункту |
ШУМ |
Перевищення рівня шуму на території згідно з СН №3077-84 |
|||
Фонові рівні ДБ”А” екв |
Рівні шуму ДБ”А” екв |
Рівні шуму ДБ”А” макс |
ДБ”А” екв |
ДБ”А” макс |
||
Міська СЕС |
||||||
1. |
Вул. Дерев’янко, 14-а |
|
62 |
78 |
- |
- |
2. |
Вул. Балканська,18 |
|
59 |
69 |
- |
- |
3. |
Вул. Ферганська, між домами №33-а та №31 (РС-3) |
|
59 |
67 |
- |
- |
4. |
Вул. Н’ютона (22-га лікарня) |
|
64 |
74 |
- |
- |
5 |
Вул. Танкопія,12 (ВЛ-330 кВ) |
|
58 |
69 |
- |
- |
6 |
Перехр. пров. Короленко-пл. Конституції (МВК) |
|
70 |
88 |
5 |
8 |
7 |
Перехр. вул. Сумська – пр. Правди (аптека №1) |
|
75 |
84 |
10 |
4 |
8 |
Пл. Повстання 7/8 (РТО «Онікс) |
|
66 |
77 |
1 |
- |
9 |
Житлова забудова біля готелю «Мир» |
|
61 |
76 |
- |
- |
10 |
Пр. Гагаріна, 21 (Автовокзал) |
|
68 |
77 |
3 |
- |
11 |
Перехр. Тракторобудівників – |
|
66 |
72 |
1 |
- |
12 |
Роганський ж/м «Горизонт», вул. Кільцева, 10 |
|
66 |
75 |
1 |
- |
13 |
Пл. Свободи (готель «Харків») |
|
72 |
79 |
7 |
- |
14 |
Пл. Свободи (будова Госпрому) |
|
68 |
76 |
3 |
- |
15 |
Вул. Тринклера (територія обл. лікарні) |
|
66 |
72 |
1 |
- |
16 |
Пл. Конституції (Біля будівлі МВК) |
|
74 |
83 |
9 |
3 |
Київська райСЭС |
||||||
17 |
Вул. Матюшенко,5 |
|
68 |
83 |
3 |
3 |
18. |
Вул. Пушкінська – вул. Студентська |
|
64 |
74 |
- |
- |
19. |
Вул. Пушкінська – вул. М. Бажанова |
|
63 |
72 |
- |
- |
20. |
Вул. Пушкінська, 74 |
|
64 |
73 |
- |
- |
21. |
Вул. Весніна – вул. Артема |
|
70 |
83 |
5 |
3 |
22. |
Кут вул. Гв. Широнинців – вул. К. Уборевича |
|
63 |
71 |
- |
- |
23. |
Кут вул. Ак. Павлова – вул. Уборевича |
|
63 |
73 |
- |
- |
Комінтернівська райСЭС |
||||||
24. |
Пр. 50-річчя СРСР,20 |
|
64 |
71 |
- |
- |
25. |
Пр. Г. Сталінграду, 171 |
|
62 |
67 |
- |
- |
26. |
Пр. Московський, 124 |
|
71 |
76 |
6 |
- |
27. |
Пр. Гагаріна, 157/6 |
|
73 |
81 |
8 |
1 |
28. |
Вул. Плеханівська, 49 |
|
70 |
76 |
5 |
- |
Ленінська райСЭС |
||||||
29 |
Вул. 23 Серпня – пр. Леніна |
|
71 |
81 |
6 |
1 |
30 |
Пр. Л. Свободи – пр. Перемоги |
|
75 |
78 |
10 |
- |
31 |
Вул. П. Шлях-вул. Єлізарова |
|
75 |
82 |
10 |
2 |
32 |
Вул. Малиновського – вул. К. Маркса |
|
74 |
81 |
9 |
1 |
33 |
Вул. Кацарська, 45 |
|
59 |
62 |
- |
- |
34 |
Вул. Малопанасівська,22/24 |
|
76 |
79 |
11 |
- |
Московська райСЭС |
||||||
35. |
Пр. Тракторобудівників, 102 |
|
63 |
76 |
- |
- |
36. |
Пр. Тракторобудівників, 83 |
|
62 |
72 |
- |
- |
37. |
Пр. Тракторобудівників, 103-а |
|
54 |
65 |
- |
- |
38. |
Вул. Ак. Павлова, 134/16 |
|
63 |
74 |
- |
- |
39. |
Вул. Блюхера, 29 |
|
65 |
73 |
- |
- |
40 |
Пр. Тракторобудівників, 108 |
|
62 |
75 |
- |
- |
Жовтнева райСЭС |
||||||
41. |
Вул. Тимирязева, 10 |
|
64 |
78 |
- |
- |
42. |
Вул. Нариманова,38 |
|
69 |
79 |
4 |
- |
43. |
Пр. Постишева,22 |
|
71 |
81 |
6 |
1 |
44. |
Вул. Тимирязева, 28 |
|
64 |
72 |
- |
- |
45. |
Пр. Постишева, 2-а |
|
64 |
71 |
- |
- |
46. |
Вул. Нариманова,58 |
|
71 |
84 |
6 |
4 |
Орджонікідзевська райСЕС |
||||||
47. |
Пр. Косіора – пр. Фрунзе |
|
72 |
80 |
7 |
- |
48. |
Пр. Косіора – пр. Орджонікідзе |
|
72 |
80 |
7 |
- |
49. |
Пр. Косіора – вул. Бекетова |
|
70 |
80 |
5 |
- |
50. |
Пр. Косіора – вул. 3-го Інтернаціоналу |
|
71 |
81 |
6 |
1 |
51. |
Пр. Косіора – вул. 17 Партз’їзду |
|
70 |
81 |
5 |
1 |
52. |
Пр. Косіора – вул. 12 Квітня |
|
72 |
82 |
7 |
2 |
53. |
Бул. Грицевця – вул. В. Кільцева (Кінцева трол. №46) |
|
70 |
83 |
5 |
3 |
54. |
Вул. Роганська – вул. Л. Пастера |
|
71 |
83 |
6 |
3 |
55. |
Вул. Роганська – вул. Плиткова |
|
70 |
82 |
5 |
2 |
56. |
Перехрестя вул. Грицевця – |
|
70 |
82 |
5 |
2 |
Фрунзенська райСЕС |
||||||
57. |
Пр. 50-річчя СРСР, 58 |
|
65 |
73 |
- |
- |
58. |
Пр. Московський, 232 |
|
64 |
73 |
- |
- |
59. |
Пр. 50-річчя СРСР, 149 |
|
64 |
71 |
- |
- |
60 |
Пр. 50-річчя СРСР, 64 |
|
66 |
72 |
1 |
- |
61 |
Пр. Московський, 252 |
|
63 |
73 |
- |
- |
62 |
Пр. Московський, 198 |
|
66 |
74 |
1 |
- |
Червонозаводська райСЕС |
||||||
63. |
Пр. Гагаріна – вул. Одеська |
|
68 |
78 |
3 |
- |
64. |
Пр. Гагаріна, 21 |
|
80 |
85 |
15 |
5 |
65. |
Красношкольна наб. – пр. Гагаріна |
|
69 |
79 |
4 |
- |
66. |
Пр. Московський – пл. Повстання |
|
78 |
86 |
13 |
6 |
За результатами спостережень найбільш зашумленими є: пр. Гагаріна, Московський, вул. Роганська, вул. Л. Пастера, Пр. Косіора, вул. 12 Квітня, 3-го Інтернаціоналу, Малопанасівська, пр. Л. Свободи – пр. Перемоги, вул. П. Шлях, Єлізарова, пл. Конституції (Біля будівлі МВК), Перехр. Вул. Сумська – пр. Правди.
Система організації дорожнього руху, яка намічена комплексом заходів проекту внесення змін до генерального плану міста, спрямована на вирішення даної проблеми. В межах (червоних ліній) вулиць з перевищенням ГДР шуму передбачається застосування шумозахисних заходів для першої лінії забудови (віконні блоки, облицювальні матеріали, озеленення вздовж вулиць).
Шум від аеропорту
Ситуація щодо акустичного забруднення в зоні аеропорту «Харків» на сьогоднішній день зазнає змін. У 2007 р. розроблені карти зон обмеження забудови з умов авіаційного шуму навколо аеродрому МА «Харків», (2007 р., Науково-дослідний центр екологічних проблем аеропортів (ЦЕПА)). Дані карти складалися для існуючої на той час злітно-посадкової смуги (ЗПС). З листопада 2011р. введена і дію нова ЗПС. Протягом декількох наступних місяців (до року) планується переведення режиму роботи аеропорту повністю на нову ЗПС. Тому в даному проекті враховуються ЗОЗ від нової ЗПС.
На схемі планувальних обмежень, в даному проекті відображені зони обмеження забудови із умов еквівалентних рівнів шуму в денний періоди доби за умови перспективної інтенсивності руху повітряних суден (ЦЕПА, 2009р.).
Відповідно розрахунків, межа контуру шуму що визначає зону обмеження забудови “Г” (LAекв>65 дБА) частково накриває окремі зони житлової та громадської забудови міста та приміської зони міста: мікрорайони Основа, Жихар, на заході, садові ділянки Логачовка – на сході.
При цьому, у зв’язку зі збільшенням інтенсивності польотів у перспективі для нової ЗПС, планується зміна трас маневрування повітряних суден в районі аеродрому. Відповідно чого будуть також змінюватися конфігурації зон обмеження забудови з умов авіаційного шуму навколо аеродрому. Тому Карти зон обмеження забудови з умов авіаційного шуму від нової ЗПС потребують корегування, з урахуванням перспективної інтенсивності руху повітряних суден, перспективного оновлення парку ПС та з урахуванням зміни трас їх маневрування (при цьому очікується зниження акустичного впливу на приаеродромні території).