Існуюча транспортна система міста Харкова є складною структурою, що включає лінії метрополітену, трамваю, тролейбусу та автобусу.
1.2.1 Метрополітен
В місті Харкові, на даний час функціонують 3 лінії метрополітену. Першу чергу Холодногірсько-заводської лінії було введено в дію в 1975 році. В 1984 році була введена друга лінія метрополітену – Салтівська, а у 1993 році розпочалась експлуатація третьої лінії – Олексіївської.
За своєю структурою відповідає центрострімкому характеру основних пасажиропотоків, забезпечуючи швидке сполучення з центральною частиною міста і зв’язок між районами міста. Лінії перехрещуються в зоні центру, відповідно утворюючи три пересадочних вузла.
Загальна довжина ліній Харківського метрополітену складає 37,6 км із 29-ма станціями:
-Холодногірсько-заводська лінія – 17,3 км, 13 станцій;
-Салтівська лінія – 10,5 км, 8 станцій;
-Олексіївська лінія – 9,9 км, 8 станцій.
Основні техніко-експлуатаційні показники роботи Харківського метрополітену наведені далі в таблиці.
Техніко-експлуатаційні показники роботи Харківського метрополітену
№ |
Показник |
Одиниця виміру |
Значення |
1 |
Експлуатаційна довжина ліній |
км |
37,6 |
2 |
Кількість ліній |
лінія |
3 |
3 |
Кількість станцій |
станція |
29 |
4 |
Інвентарний парк вагонів |
од |
321 |
5 |
Максимальні розміри руху поїздів |
пар/годину |
26 |
6 |
Мінімальний інтервал руху |
сек. |
140 |
7 |
Технічна швидкість |
rм/год. |
43,0 |
8 |
Перевезення пасажирів всього |
млн. осіб |
247,1 |
9 |
Виконано перевезень |
млн. пас-км |
1762,0 |
На сьогодні час проїзду пасажирами відстані між кінцевими станціями лінії складає: Холодногірсько-заводської – 28 хвилин, Салтівської – 18 хвилин, Олексіївської – 16 хвилин.
За останні 10 років введено в експлуатацію 3 нові станції на Олексіївській лінії: у 2004 році – «Ботанічний сад» та «23 Серпня», у 2010 році – «Олексіївська».
На даний час основною проблемою Харківського метрополітену є знос технічних засобів (вагонів – 80%, ескалаторів – 90%). Також проблемою є недостатнє фінансування для оновлення рухомого складу метрополітену, який на сьогодні (321 вагон) не може забезпечити вивезення пасажирів з окремих станцій в годину «пік».
Міський електротранспорт
Важливу роль у забезпеченні пасажирських перевезень у м. Харкові відіграє міський наземний електротранспорт – трамвай і тролейбус, – роботу якого забезпечує комунальне підприємство “Міськелектротранс”.
За звітними даними 35% загального обсягу пасажироперевезь м. Харкова виконує наземний електротранспорт.
За 2010 рік пасажироперевезення на електротранспорті склали – 220,0 млн. осіб. В порівнянні з 2002 роком перевезення пасажирів електротранспортом зменшились майже на 40%.
Перевезення пасажирів наземним електротранспортом забезпечують 2 тролейбусні та 2 трамвайні депо, які кожен день випускають на маршрути біля 400 одиниць рухомого складу.