Автомобільні дороги і автотранспорт відіграють важливу роль у забезпеченні зовнішніх пасажирських і вантажних перевезень. До м. Харкова підходять дороги державного і місцевого значення, технічна характеристика основних з них наведена нижче.
№ |
Найменування доріг |
Тех. кате-горія |
Тип покриття |
Ширина проїзної частини (м) |
Середньо-добова інтенсив-ність руху (авто/добу) |
Дороги державного значення |
|||||
А) магістральні |
|||||
1 |
М-03 Київ – Харків – Довжанський: |
І |
Удосконалений |
15,0 |
21000 |
2 |
М-18 Харків – Сімферополь –Алушта – Ялта |
ІІ |
Удосконалений |
9,0- 15,0 |
12000 |
3 |
М-20 Харків – Щербаківка |
ІІ |
Удосконалений |
15,0 |
10000 |
Б) регіональні |
|||||
1 |
Р-46 Харків – Охтирка |
ІІ-ІІІ |
Полегшене |
9,0 |
5000 |
2 |
Р-51 Харків – Красноград –Перещепине |
І |
Полегшене |
15,0 |
6000 |
Дороги місцевого значення |
|||||
А) територіальні |
|||||
1 |
Харків – Золочів – КПП «Олександрівка» |
ІІІ |
Капітальний, удосконалений |
7,0 |
4500 |
2 |
Харків – Вовчанськ – КПП «Чугунівка» |
ІІІ |
Капітальний, удосконалений |
7,0 |
7000 |
3 |
Харків – Зміїв – Балаклія –Горохуватка |
ІІІ |
Капітальний, удосконалений |
7,0 |
4500 |
4 |
Мерефа – Лозова – Павлоград |
ІІІ |
Капітальний, удосконалений |
7,0 |
4200 |
Окрім цих доріг до межі міста ще підходять автомобільні дороги місцевого значення: обласні та районні.
Дороги державного і місцевого (територіальні) значення забезпечують зв’язки міста з головними промисловими центрами східної частини України – Києвом, Дніпропетровськом, Запоріжжям, Луганськом, Донецьком, Кривим Рогом, Полтавою, Кіровоградом, також з центральними та південними регіонами, з Чорноморським та Азовським узбережжям і з прилеглими до північної межі Харківської області регіонами Росії.
Основними транспортними магістралями в межах зони впливу є магістральні дороги, траси яких співпадають з проходженням доріг міжнародного класу М-18 – Харків – Сімферополь – Алушта – Ялта і М-20 – Харків – Щербаківка з дорогою Є-105 (Москва – Орел – Харків – Сімферополь – Алушта – Ялта); М-03 –Київ – Харків – Довжанський – з дорогою Є-40 (Кале – Кельн – Дрезден – Вроцлав – Краків – Пшемисль – Львів – Рівне – Житомир – Київ – Харків – Ростов-на-Дону).
Існуючий технічний стан покриття автомобільних доріг на підходах до м. Харкова можна визнати задовільним, але за своїми технічними параметрами більшість доріг вже не відповідає показникам інтенсивності руху автотранспорту і потребує проведення на перспективу ряду заходів по будівництву, реконструкції і облаштуванню з метою підвищення їх технічних категорій.
Технічні параметри автодоріг на підходах до м. Харкова вже не відповідають розмірам інтенсивності руху автотранспорту.
Зовнішні автобусні пасажироперевезення здійснюються з 5 автостанцій та КДП «Героїв Праці». Характеристика роботи автобусних станцій наведено нижче у таблиці.
Автостанція |
Клас |
Рік буд. |
Технічний стан |
Кількість відправлень |
Кількість відправлених пасажирів |
|||||
міжнародні |
міжміські |
приміські |
транзитні |
міжнародні |
міжміські |
приміські |
||||
АС-1 |
3 |
1958 |
добрий |
8 |
123 |
- |
13 |
67,4 |
967,5 |
0 |
АС-2 |
3 |
1966 |
добрий |
2 |
150 |
88 |
2 |
6,9 |
783,8 |
499,3 |
АС-3 |
3 |
1975 |
добрий |
8 |
38 |
56 |
1 |
54,9 |
225,9 |
409,2 |
АС-4 |
3 |
1973 |
добрий |
2 |
- |
61 |
12 |
12,8 |
0 |
137,4 |
АС-6 |
3 |
1990 |
добрий |
2 |
39 |
125 |
- |
20,5 |
151,6 |
566,4 |
КДП «Героїв Праці» |
- |
1992 |
- |
- |
- |
193 |
- |
0 |
0 |
0 |
У розробках попереднього генерального плану розвитку міста були закладені заходи щодо розвитку мережі автостанцій із закріпленням земельних ділянок для розташування на них нових автостанцій. Але ці відведені території були використані не за призначенням і забудовані іншими спорудами.
За останні роки по всім автостанціям були проведені ремонтні роботи приміщень, встановлено освітлення, збільшено кількість місць для відпочинку пасажирів.
Крім того на АС-3 за рахунок збільшення кількості платформ для відправлення автобусів, збільшена пропускна спроможність автостанції. Нажаль пропускні можливості повністю не використовуються.
В подальшому передбачено розробка проекту реконструкції АС-6 з метою збільшення її пропускної спроможності вдвічі та розширенню території в 2,5 рази.
З квітня частина внутрішньообласних маршрутів переведена з АС-1 на АС-6, що дозволило зменшити кількість рейсів через цент міста та збільшити резерв пропускної спроможності АС-1
Для подальшого розвитку мережі приміських автобусних маршрутів на зв’язках населених пунктів з прилеглих районів зони впливу м. Харкова до житлових масивів міста Салтівка, Олексіївка, Холодна Гора з’явилася потреба у розміщенні там новихавтостанцій в місцях найбільш потужних пасажирських потоків, значних пересадочних вузлів (поряд із станцією метро, кінцевих зупинок громадського транспорту тощо). Для покращення умов обслуговування пасажирів функціонуючі автобусні станції потрібно модернізувати, технічно дообладнати.